Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie
Nieuws, blogs en tips

Als je reclame maakt: moet je dan alles vertellen over je product of dienst of creëer je liever wat mysterie?
Kies je voor suggestief of concreet?
Of je in een reclame of advertentie duidelijk moet zijn met je boodschap of juist iets aan de verbeelding moet overlaten, hangt af van je doel, doelgroep en het type product of dienst dat je aanbiedt.
Beide strategieën hebben hun eigen voordelen en kunnen effectief zijn in verschillende situaties.
We leggen het uit in dit expertise-marketingblog. Meteen lezen want juist het MKB in het middensegment kan hier al op eenvoudige wijze profijt van hebben.

De 10 meest gelezen blogs over ChatGPT in het MKB van de laatste 12 maanden!
Een goed overzicht: alles wat het MKB wil weten over ChatGPT en content!
Eindelijk hét compacte overzicht waar iedere ondernemer in het MKB z’n voordeel mee kan doen. En vooral de bedrijven die (figuurlijk) in de afgelopen twaalf maanden onder een steen lagen want… de opkomst van Artificial Intelligence en dan met name het programma ChatGPT heeft nogal wat in werking gezet.
Als jij met jouw bedrijf niet met ChatGPT wilt werken… Prima! Iedereen maakt z’n eigen keuze.
Maar de kans is (levens)groot dat je concurrenten het wél doen. En dán is dus de vraag: wie is het slimste?

Deze 5 essentiële marketingvragen voor het MKB stelden we aan ChatGPT.
En dit waren de antwoorden!
ChatGPT weet alles. Althans… de antwoorden die ChatGPT genereert zijn gebaseerd op alles wat dit AI-programma vindt op het internet. ChatGPT trekt daar dan zelf conclusies uit of formuleert de antwoorden op de gestelde vragen.
Interessant is het dan ook om te zien wat de antwoorden van ChatGPT zijn op 5 belangrijke vragen, die ondernemers en bedrijven in het MKB zichzelf regelmatig stellen. Of, waar ze nu eindelijk wel eens een écht antwoord op willen hebben.
Je raadt het al: wij stelden die vragen!

Het gebruik van ChatGPT in het MKB: een nieuwe liefde die altijd blijft
Heel veel tijdwinst boeken bij het creëren van content!
Jij bent ondernemer in het MKB, of je doet iets aan communicatie en marketing in een bedrijf. Misschien denk je dat de nieuwste technologieën zoals Artificial Intelligence (AI) buiten bereik of irrelevant zijn voor jouw bedrijf of voor de taken die je hebt.
Maar niets is minder waar: een programma als ChatGPT is een eenvoudige maar krachtige AI, misschien zelfs een ware game-changer voor jouw marketing en communicatie.
In dit blog leggen we de basis uit. Een kleine spoiler alert: tijdwinst bij het creëren van content!

Blogs schrijven met behulp van ChatGPT? Wees niet te scheutig met het geven van informatie!
Geef niet al je data weg om de beste teksten te krijgen!
Ook jij begrijpt – als ondernemer in het middensegment van het MKB – dat je goede content voor je eigen website moet creëren. Zeer waarschijnlijk maak je al gebruik van ChatGPT, jouw assistent om goede zakelijke teksten te genereren. Prima, vooral doen!
Maar… ben je je ook bewust van het risico?
De vraag die in dit blog wordt beantwoord is: hoe ga je veilig om met deze technologie, zodat je data beschermd blijven. Soms is ‘Top Secret’ namelijk hét credo!

Factcheck: Meer of minder tijd kwijt aan het schrijven van een blog door de opkomst van ChatGPT
Verhelderende analyse voor het MKB
De ongelooflijke opkomst van ChatGPT heeft een nieuw tijdperk ingeluid. Hoewel je misschien verwacht dat deze geavanceerde AI-technologie het schrijven van een blog aanzienlijk versnelt, blijkt de werkelijkheid toch iets anders in elkaar zitten. Of zo je wilt: verrassender. De tijdsinvestering om tot een kwalitatief hoogwaardig blog te komen blijft namelijk gelijk. Maar… de manier waarop we deze tijd besteden, en hoe we omgaan met de kwaliteit van de output, heeft een ware metamorfose ondergaan.
Het wordt allemaal in dit blog uitgelegd!

Wat is een Prompt Professional?
En waarom wordt deze een vaste waarde op elke marketing- en communicatieafdeling?
Heb je het al in de smiezen? In de marketing en communicatie hebben we een nieuw revolutionair beroep verwelkomd, dat net zo revolutionair is als de technologie: de Prompt Professional.
Maar wat houdt dit beroep of vakgebied precies in? En belangrijker nog, waarom zou elk bedrijf in het MKB, zeker ook de bedrijven die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben, daar iets mee moeten doen. In dit blog geven we het enige en juiste antwoord.
Spoiler Alert: de Prompt Professional is vanaf 2024 niet meer weg te denken uit elk bedrijf!

10 praktische tips voor Content Marketeers die betere prompts willen formuleren
Creëer met behulp van ChatGPT nóg betere (blog)content voor je bedrijfswebsite!
Aan de opkomst van Artificial Intelligence hoeft niemand meer te twijfelen. Negeren van de groei van AI is zinloos (én… zal jouw bedrijf op achterstand zetten!). Maar de dagelijkse marketing- en communicatievragen blijven bestaan. Want ook met behulp van AI heb jij als MKB’er de kans om je contentstrategie naar een hoger niveau te tillen. Het traditionele model van samenwerken met tekstschrijvers evolueert. Word daarom zelf een Prompt Professional of… huur er één in!