Interessant voor het MKB: hoe verkoop je je eigen deskundigheid?
Geef cursussen en trainingen!
01 Juni 2022 - Categorie AlgemeenJij bezit met jouw bedrijf veel kennis en ervaringen. Daar zou je best wel een dagdeel mee kunnen vullen. Dus, dat je een leuke workshop of training geeft waarmee je jouw klanten én andere doelgroepen verder brengt.
Uiteraard realiseer ik me dat het organiseren van een workshop of training een aanslag is op de weinig beschikbare tijd in je agenda.
Maar linksom of rechtsom: het geven van een workshop of training kun je ook als middel zien. Het hoeft niet altijd per definitie het doel te zijn.
Want, als je dit op de agenda zet, dan beïnvloed je uiteindelijk ook op positieve wijze de beeldvorming rondom jouzelf. Immers, als jij een gemotiveerde groep klanten weet te inspireren met alles wat je vertelt in de workshop én waarmee je mensen in jouw klasje uiteraard aan het werk zet, dan is dit een boost voor de geloofwaardigheid rondom jou als persoon. En daardoor uiteraard ook rondom jouw bedrijf.
Je bent namelijk toch deskundig over het vakgebied waarin je met je bedrijf actief bent? Wel... laat dat aan de buitenwereld zien!
Een workshop of training is dan ook met zekerheid een middel om nieuwe klanten aan te trekken.
Maar natuurlijk is het geven van trainingen ook een heerlijk middel om contact te houden met jouw bestaande klanten. Al zou je ze maar één keer per jaar een vrolijk dagdeel – natuurlijk voorzien van een gezellige borrel na afloop of voorafgegaan door een smakelijke netwerklunch – je klanten informeren over de noviteiten van jouw producten en dienstverlening.
Slimme marketing is eigenlijk niet veel meer dan het continu willen creëren van prikkelende haakjes voor een goed gesprek.
Tja, zo simpel is het eigenlijk.
De MarketingCode
Wist je dat alles wat hierboven in dit blog beschreven is, een onderdeel is van De MarketingCode.
In die code zitten de 69C's van effectieve communicatiemarketing.
En de C die hierboven aan de orde kwam is de C van COURSES. De bottomline is hopelijk helder: het geven van cursussen (trainingen, workshops) is een middel om jouw marketing heel slim naar een hoger niveau te brengen.
De 69C's van communicatiemarketing (De MarketingCode dus) zijn overigens in een leuk boekje gebundeld.
Heel overzichtelijk - in allemaal korte 1-minuut-hoofdstukjes - wordt elke C besproken als inspiratiebron om iets mee te gaan doen in de dagelijkse bedrijfsvoering en het op gang brengen van structureel wat marketingactiviteiten in je bedrijf.
Ideaal voor dat segment in het MKB dat geen eigen communicatie- of marketingafdeling heeft en tóch iets aan marketing wil doen.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie,
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.