Hoe weet je of een zakelijk blog is geschreven door een mens of door Artificial Intelligence?
Er zijn 4 criteria waar je deze vraag op kunt toetsen
24 Mei 2023 - Categorie AlgemeenHet is intussen al verdraaid lastig om met 100% zekerheid te bepalen of een zakelijk blog is geschreven door een mens of dat de content is ontwikkeld door Artificial Intelligence (AI).
Immers, AI-technologieën worden steeds geavanceerder.
Toch zijn er aanwijzingen in een blog die kunnen helpen als je – als lezer – wilt identificeren of ontdekken of een blog ‘puur natuur’ is of als daar AI-technologie achter zit.
Als eerste, waarom zou je eigenlijk willen weten of een zakelijk blog is geschreven door een mens of door Artificial Intelligence?
Het antwoord is simpel: je kunt dan – als lezer – bepalen hoeveel geloofwaardigheid je aan het blog geeft, welke autoriteit je de auteur gunt én wat je zelf heel concreet van dat blog of dat stukje content wilt leren.
In dit blog bespreken we dan ook graag met je welke aanwijzingen kúnnen duiden op kunstmatig gecreëerde content.
1)
Consistentie
AI-tekstgeneratoren, zoals ChatCPT, zijn geneigd om bijna overdreven consistent te zijn in schrijfstsijl en grammatica. Als een zakelijk blog een zeer consistent niveau van kwaliteit en stijl vertoont, zonder enige variatie, dan kán dit wijzen op een AI gegenereerd blog.
Want, als een mens schrijft, dan zitten er altijd – hoe goed de tekstschrijver ook is – wel wat kleine ‘oneffenheden’ in, die overigens niet meteen per definitie grammaticaal fout hoeven te zijn.
En, nog veel belangrijker: een goede copywriter ziet zichzelf vooral als verlengstuk van de afdeling communicatie en marketing, waardoor een blog feitelijk een gesprek wordt met de lezer!
2)
Complexiteit van de informatie
AI-tekstprogramma’s kunnen vaak zeer gedetailleerde en ook complexe informatie genereren op een consistente manier. Als een blog diepgaande inzichten bevat op een zeer technisch of specialistisch gebied dan kan dit er op wijzen dat het is geschreven door AI.
Als lezer zul je je altijd moeten afvragen of de auteur genoeg ‘expertise’ of ‘autoriteit’ heeft om op die wijze zijn kennis te delen.
Het antwoord op die vraag kan overigens ‘JA’ zijn maar een kritische blik daarop is wel vereist!
Bij twijfel? Vraag ernaar!
(De aansluitende vraag is dán natuurlijk of de 'eigenaar' van het blog wel een eerlijk antwoord wil geven)
3)
Creativiteit en originaliteit
Hoewel programma’s als ChatGPT absoluut in staat zijn om creatieve, nuttige én relevante inhoud te produceren, is deze vorm van AI over het algemeen beter in het genereren van bestaande informatie (gebaseerd op alles wat op internet over dat onderwerp staat).
Als een blog unieke en originele ideeën of perspectieven bevat, die nog niet veel voorkomen of die de auteur zelf heeft bedacht, dan is het waarschijnlijker dat die content door een mens is samengesteld.
Bekijk in dit geval goed naar hoe de beredenering in de tekst is opgesteld.
‘Bewijst’ de auteur daarmee het waarheidsgehalte van zijn visie of ideeën?
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
4)
Contextuele aanpassing
Echte mensen zijn (vooralsnog) veel beter in staat om zich eenvoudig aan te passen aan de context van alledag. Denk daarbij aan actuele gebeurtenissen.
Als een blog die context (van alledag) negeert, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat het een AI-gegenereerd blog is.
Zo zijn de meest gelezen (én meest renderende!) blogs dan ook altijd die stukjes tekst die inspelen op iets wat op dát moment zeer actueel is. Het topic is ‘hot’. Hoe actueler je bent, des te interessanter het blog is.
Voorbeeld 1 van een zeer succesvol blog dat meteen werd gepubliceerd toen het topic trending was. Sterker nog: de bewuste TV-uitzending was nog niet eens afgelopen toen het stuk al online kwam. En, we hebben ook nog een voorbeeld 2. Meteen gepubliceerd toen wereldwijd bekend werd dat... nu ja, lees zelf maar verder!
Belangrijkste tip voor iedereen die wel eens content creëert, bijvoorbeeld in de vorm van blogs: gebruik de gegenereerde content uit een programma als ChatGPT als basis, vooral als het je even aan eigen creativiteit ontbreekt.
Maar… overgiet het wel met je eigen stijl en saus.
Lees ook: moet je het de lezer vertellen als je een zakelijk blog publiceert dat je door middel van AI-technologie hebt laten schrijven?
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.