Marketing en communicatie: hoe organiseert u uw Call-To-Action?
Verleid uw gesprekspartner altijd naar de volgende stap in de Customer Journey
15 November 2021 - Categorie AlgemeenEen Call-to-Action is het beste te omschrijven als het positief stimuleren van uw klanten, (website)bezoekers of prospects een handeling te verrichten – zowel online als offline - waardoor ze een stap verder komen in de Customer Journey (op weg naar het creëren van omzet voor u!) of dat ze de deal met u sluiten.
De Call-to-Action is een onderdeel van de MarketingCode. Dit is een handige routekaart voor ondernemers en bedrijven in het MKB die eigenlijk veel gestructureerder hun marketing en communicatie vorm willen geven. De MarketingCode bestaat uit de 69 C's van slimme en strategische communicatiemarketing.
In dit blog heb ik een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet met betrekking tot de C van Call-to-Action.
Ter inspiratie.
Online:
-
Vermijd passief taalgebruik, wees actief!
Gebruik terminologie die mensen aanzetten tot actie.
Voorbeelden: ‘Bestel nu!’, ‘Meld je nu aan!’, ‘Laat meteen jouw e-mailadres achter!’ ‘Nu kopen’. -
Knal er uit met opvallende kleuren
Een ‘Call to Action’ button op je website moet wel opvallen.
Gebruik een contrasterende kleur! -
Schaarste is een trigger!
(Serieus) geïnteresseerde prospects die al een eind op weg zijn in de Customer Journey, willen niet misgrijpen. Je kunt dan wat spelen met de schaarste.
Bijvoorbeeld: ‘Nog slechts 10 plekken beschikbaar!’ Of, ‘Dit aanbod geldt nog maar 24 uur’. Maar ook: ‘De eerste 25 bestellingen ontvangen ook ….’
Offline:
-
Geef vertegenwoordigers een opdracht mee
Creëer een haakje voor een vervolgstap. Een vertegenwoordiger zal er echt niet in slagen om elke keer terug te komen op de zaak met een gesloten deal. Maar, laat hem of haar wel terugkomen met een succesvol resultaat van een gecreëerde Call-to-Action in het gevoerde verkoopgesprek. Met minder geen genoegen! Zo simpel is het!
-
Posters, flyers en brochures!
Een aankondiging van iets is vaak niet meer voldoende. Verleid!
Al is het maar een op de poster, flyer of brochure afgedrukte QR-code die gescand kan worden en waarmee u de prospect aan u bindt. Doe een belofte!
Voorbeeld:
In november 2021 heb ik het boek 'Speechen voor Gewone Mensen' uitgegeven. In dat boekje nodig ik aan het slot van elk hoofdstuk uit om een vraag aan mij (de auteur) te stellen. Dat kan via een QR-code. Ook verleid ik de lezers om zich aan te melden voor een gratis webinar 'Overtuigend Speechen'.
Dat doe ik ook via een QR-code die in het boekje is afgedrukt. En dan heb ik het in dit kader nog niet eens gehad over de QR-codes die verwijzen naar superleuke te downloaden speech- en pitchoefeningen die je zelf thuis kunt doen of de 100 extra tips om je speech nóg beter te maken.
Nu - as we speak (december 2021) - kan ik al concluderen dat daar bijzonder interessante leads uit voortkomen. -
Verkoopgesprek (bijvoorbeeld in de winkel)
Als de klant een aankoop heeft gedaan… kunt u hem op dat moment nog iets extra’s verkopen?
Een accessoire bijvoorbeeld.
Dat commerciële credo geldt in de winkel. Maar vanzelfsprekend geldt dit ook online.
Ik hoop dat u zich ook realiseert dat dit moment natuurlijk ook van toepassing kan zijn in een business-to-businessgesprek waar een deal is gesloten.
Nooit met lege handen
Bij elke fase in de Customer Journey richt u zich dus op The Next Step.
Bedenk een motiverende trigger om uw klant of prospect die stap te laten maken.
Die motiverende trigger noemen we de Call-To-Action!
Probeer dus bij elk contactmoment met de klant of prospect uit te gaan van het credo dat u niet met lege handen mag staan.
Het werkt ook omgekeerd...
Voordat ik dit blog afsluit, nog een slot-tip.
Natuurlijk is er altijd een kans dat uw gesprekspartner of prospect afhaakt. Bijvoorbeeld dat de nieuwsbrieflezer juist niet ingaat op de door u ingezette Call-to-Action maar zich zelfs afmeldt voor uw nieuwsbrieven. Het tegenovergestelde effect dus. Ik heb daarom in een ander (eerder) blog een paar belangrijke redenen op een rijtje gezet waarom nieuwsbrieflezers uw nieuwsbrief niet meer willen ontvangen.
Hoe dan ook: ik wens u veel succes!
En, als u zin hebt om een keertje hierover te sparren dan doe ik dat graag!
Wanneer zien we elkaar?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.