Maak uw bedrijf (nóg) geloofwaardiger met een smoelenboek op uw website!
Klanten en prospects zijn altijd op zoek naar gezichten achter de namen!
12 Januari 2023 - Categorie AlgemeenU hebt als ondernemer – met uw bedrijf – vanzelfsprekend een aantal heldere doelen: u werkt altijd aan een goede profilering, u wilt meer omzet door de juiste klanten én u streeft naar strategische bedrijfsgroei.
Er zijn talloze manieren om dat te bereiken. Natuurlijk hoort daar een gedegen marketingbeleid bij.
Maar er zijn ook hele kleine dingetjes waar u aan kunt werken of wat u redelijk eenvoudig kunt oppakken en die uiteindelijk gewoon een kleine bijdrage leveren aan de geloofwaardigheid van uw bedrijf, uw organisatie, producten en diensten.
De tip is simpel; plaats een ‘smoelenboek’ op uw website.
En daarmee bedoel ik een overzicht van uw medewerkers – met wat (portret)foto’s en misschien nog wat kleine stukjes tekst. Gewoon: wie doet wat?
Natuurlijk hoeven de medewerkers helemaal niet hun persoonlijke doopceel te lichten en hun complete privéleven bloot te geven op de website van hun werkgever, maar… het plaatsen van een gezicht bij een naam doet al wonderen.
-
Hoe leuk is het immers (voor de klanten) om te zien wie nu eigenaar is van die superleuke vriendelijke telefoonstem van die charmante vent van de binnendienst of helpdesk?
-
En, hoe interessant is het (voor de niet-betalende klanten) om te zien welke dame of heer van de debiteurenadministratie altijd achter de openstaande facturen aanzit?
-
Er is ook niks mis mee om te zien welk gezicht hoort bij de functie van ‘Marketing Directeur’.
Wie neemt de ‘belangrijke beslissingen?’
Noem het maar op. Vertel wat u wilt vertellen!
Bewijs van expertise!
Het levert uiteindelijk allemaal eenvoudige, simpele doch doeltreffende transparantie op. Want, klanten (of dit nu particuliere of zakelijke relaties zijn) willen méér dan ooit weten met wie ze zakendoen.
Een bedrijf is niet meer louter een entiteit dat producten of diensten levert. Een bedrijf is ook een optelsom van unieke individuele karakters en eigenschappen.
En, u kunt bovendien laten zien – door uw medewerkers iets op de bedrijfswebsite te laten vertellen – dat er veel verschillende en relevante expertise in de zaak aanwezig is. Dát is namelijk ook iets waar klanten en prospects naar op zoek zijn. Immers, klanten willen weten wie hun probleem kan oplossen!
Kortom… maak er iets leuks van. Het loont zich.
Overigens hebben we nog wel 2 relevante slotopmerkingen:
1/2
Nee, u mag werknemers niet verplichten zich te profileren op de bedrijfswebsite. Dit heeft te maken met de privacy van de werknemers. Dat kán lastige discussies opleveren.
Er is ook echt wel wat te zeggen voor deze privacybescherming.
Desalniettemin mag u met uw medewerkers best wel in gesprek over de vraag: ‘In hoeverre wil je én kun je ook mijn ambassadeur zijn!’.
2/2
Er is overigens nóg een reden om inhoudelijk heel goed na te denken over wat u wel of niet publiceert over uw medewerkers. Of, wat ze in korte stukjes tekst over zichzelf zeggen.
Als er 'te veel' wordt gezegd over uw medewerkers (of dat men hun hele doopceel aan de oppervlakte brengt), dan kán dit cybercriminaliteit in de hand werken.
Het gevaar van Social Engineering ligt tegenwoordig altijd op de loer!
Gunfactor!
Toch ben ik er van overtuigd dat de voordelen wezenlijk groter zijn dan de mogelijke nadelen!
Immers, u weet ook als geen ander dat opdrachten en omzet in het bedrijfsleven initieel vooral hun basis vinden in ‘de gunfactor’.
Als klanten en prospects niet weten aan wie ze de opdrachten en omzet werkelijk (kunnen) gunnen, zeker ook als er voor die klanten en prospects alternatieve keuzes zijn (lees: concurrentie voor u!), dan is het dus van belang voor uw bedrijf om op z’n minst een kleine doch effectieve impuls te geven aan… die gunfactor!
Dus, kom maar op met dat smoelenboek!
Een keertje hierover sparren?
Of, nieuwsgierig naar andere suggesties met betrekking tot uw content?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja, vertel mij eens wat meer over de handige en MKB-vriendelijke communicatie-abonnementen van Crown Media. Ik ben nieuwsgierig geworden! Neem contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.