De TOP 7 van 2021: hoe (en waar) communiceren bedrijven in het MKB het meest succesvol hun content?
Waar plaatst u de juiste (commerciële) informatie voor uw doelgroepen?
12 Mei 2021 - Categorie AlgemeenContent is King. U kent deze gevleugelde uitspraak vast wel. En, u weet ongetwijfeld ook – als ondernemer of bedrijf in het MKB – dat u hier iets mee moet doen.
Want, alleen met behulp van relevante en passende content slaagt u er in om uw doelgroepen te bereiken.
De vraag die het MKB het vaakst aan mij stelt is: 'We hebben best veel content en relevante informatie voor onze klanten en doelgroepen. Maar HOE én WAAR plaatsen we die content? WAT zijn de beste communicatiemiddelen?'
Het veelvuldig terugkeren van die vraag was de aanleiding om dit blogje te schrijven.
Hieronder dus een eenvoudig overzicht van alles wat (voor u) mogelijk is om iets mee te doen. Qua content. De keuze is reuze!
De top 7 (2021) voor het MKB:
1/7
BLOGS
Juist ja: geschreven tekst. Gewoon een lekker stukje proza, waarin natuurlijk ook de relevante Google-zoekwoorden zijn verwerkt. Op dit moment is geschreven content nog de meest gebruikte en meest rendabele content, die u kunt creëren.
Uiteraard zijn in deze laatste uitspraak wel nuances aan te brengen, want natuurlijk zijn er markten en doelgroepen waar dit soort geschreven content (blogs dus) niet meer op 1 staat.
Maar linksom of rechtsom: een slimme en strategische blogstrategie is nog steeds géén overbodige luxe.
Belangrijk om nog te weten bij het schrijven en publiceren van blogs:
-
Gaat u offensief of defensief bloggen?
-
Weet u het verschil tussen directe en indirecte blogs?
-
Hoe past u bij uw blogs de SpiderWebLinking toe?
2/7
VLOGS
Een vlog is nadrukkelijk geen bedrijfsfilm. Een vlog maakt u gewoon zelf. Een vlog heeft ook altijd iets snels, iets actueels. Natuurlijk is het fijn als het vlogje (enigszins) professioneel is gefilmd, maar u hoeft écht geen Steven Spielberg te zijn en een volledig uitgewerkt script te hebben om een vlogje op te nemen.
Maar, het werkt wél in alle communicatie. Doen dus!
Een vlog mag vlug zijn.
3/7
PODCASTS
Helemaal in opkomst is deze vorm van communiceren. Schaf een eenvoudig podcast-setje aan en ga eens experimenteren. U kunt bijvoorbeeld mini-interviews houden met klanten. Daarmee creëert u dus content die u online kunt plaatsen niet alleen om de beoogde doelgroepen te bereiken maar ook om hen te inspireren.
Voor een podcast is het wel van belang om te weten hoe je een goed gesprek voert.
Natuurlijk kunt u het zelf doen. Lukt dat niet? Dan is het wellicht een idee om een prikkelende gespreksleider in te huren.
4/7
WEBINARS
Sinds de coronacrisis, het standaard-thuiswerken en alle lockdown-achtige beperkingen zijn we er achter gekomen dat we via Zoom en Teams toch zo veel mogelijk contact met elkaar willen houden. Het webinar (een online seminar) is dan ook helemaal in opkomst.
Het is hét middel om in een half uurtje tot drie kwartier – heel interactief – op een leuke manier contact te hebben met de klanten en uw boodschap over te brengen.
Content dus.
Dit actuele voorbeeld van een leuke manier van inspireren middels een webinar, zag ik tijdens het schrijven van dit blog voorbijkomen. Er werd daar ook handig ingespeeld op een zeer actueel thema voor het MKB.
Overigens geldt bij het organiseren en presenteren van een goed informerend webinar altijd dat een prikkelende gespreksleider of moderator eigenlijk een ware must is. Dus, iemand die in staat is om de deelnemers aan een webinar ook zo veel mogelijk bij de interactie te betrekken.
5/7
DIGITALE NIEUWSBRIEVEN
Stuur zo af en toe eens (maar wel in een zo regelmatig mogelijk schema) een leuke digitale nieuwsbrief de deur uit.
-
Enerzijds om de klanten te informeren. Dus, content.
-
Anderzijds om ook niet-klanten te inspireren. Met diezelfde content.
Natuurlijk wilt u ‘scoren’ met uw nieuwsbrief: wie kijkt er niet naar de kliks op de links? (graag een zo hoog mogelijk aantal kliks!)
Maar als dat een keer tegenvalt: niet getreurd… Het McDonalds-effect is altijd aanwezig.
6/7
E-BOOK en WHITEPAPERS
Het is een fantastische manier om wat diepgaander uw kennis te delen. Maak een e-book.
Het is voor potentiële doelgroepen vaak een aanleiding om dat te willen downloaden.
Natuurlijk is het ook voor u een kans om uw database verder te vullen met relevante contactpersonen. Zo is het ook weer. Maar ook hier geldt: goede en inspirerende content is de basis. Het maken van een e-book of whitepaper is dan ook een communicatiemiddel.
In januari publiceerden wij ook een eenvoudig e-bookje met daarin 30 prikkelende en uitdagende ondernemersvraagstukken voor het jaar 2021. Dat werd uiteindelijk bijna 800x gedownload. Jahaa, daar waren we best tevreden mee. (Overigens is het boekje nog steeds te downloaden!)
7/7
INFOGRAPHICS
Het oog wil ook wat. En hoe leuk is het om ook in uw content leuke grafiekjes of tabellen te verwerken.
Ook u kunt daar vast wat mee doen.
MAAR WÁT COMMUNICEERT U DAN?
Natuurlijk speelt bij elk bedrijf altijd de vraag: WAT moeten we dan communiceren via blogs, vlogs, podcasts, webinars, digitale nieuwsbrief, e-books en whitepapers en infographics?
Wel… daar hebben wij vanzelfsprekend volop creatieve ideeën over. Neem meteen contact met ons op!
We sparren hier graag over!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.