Hoe kun je je eigen medewerkers veel meer een zichtbare ambassadeur van je bedrijf laten zijn?
Laat ze hun eigen expertise delen! Ga bloggen!
24 Januari 2022 - Categorie TestHet zijn de ‘hoofdbrekens’ van veel ondernemers en bedrijven in het MKB: waarom willen (?) de eigen medewerkers niet altijd een zichtbare ambassadeur van het bedrijf zijn?
De ruimschoots aanwezige bedrijfscontent (bijvoorbeeld blogs op de eigen website) wordt namelijk nauwelijks gedeeld. Of, het zijn altijd dezelfde medewerkers die enthousiast liken en sharen. Of er zelfs nog content aan toevoegen.
De oplossing is – vanuit praktisch oogpunt – niet zo heel ingewikkeld: betrek in het voortraject die medewerkers gewoon bij het creëren van goede content! Het is een onderdeel van een ware 'Cheerleader-strategie!'
Meer bereik
Natuurlijk is dit in eerste instantie een ‘management-dingetje’: je hebt als leidinggevende of als eindbaas bij het bedrijf natuurlijk wel wat overtuigingskracht nodig want… ja, eerlijk is eerlijk: het kost de medewerkers linksom of rechtsom wel wat tijd. En iedereen is namelijk al druk-druk-druk met zijn eigen werkzaamheden.
Maar je kunt wél vertellen dat het creëren van meer bereik van alle waardevolle content op termijn het bedrijf veel oplevert. Bijvoorbeeld nieuwe leads en nieuwe klanten. Dát is uiteindelijk ook in het belang van al die ‘weigerachtige’ medewerkers.
Hoe kun je dit praktisch vormgeven?
Een eenvoudig stappenplannetje:
- Maak een contentkalender voor bijvoorbeeld blogs.
Maak het niet te ambitieus: spreek in eerste instantie de ambitie uit om per maand minstens één blog te publiceren.
Begin behapbaar en overzichtelijk. Je wilt namelijk voorkomen dat je content-doelstellingen niet behaalt. Die demotivatie wil je vermijden!
- Noteer in die contentkalender wie de auteur wordt van het blog.
Dus, wie het blog gaat schrijven?
Stel, je hebt 6 medewerkers in dienst: dan betekent dit dus dat iedere medewerker (slechts!) twee keer per jaar een blog schrijft.
- Maak duidelijke criteria waar het blog aan moet voldoen.
Bijvoorbeeld over het maximum aantal woorden. Het (commerciële) doel van het blog. Welke CTA er in moet zitten? En, welke expertise moet specifiek naar voren komen.
Maar ook: wil je informeren of verleiden?
- Oké, eerlijk is eerlijk: niet iedereen is in staat om een goed blog te schrijven.
Wel, geen probleem: voor die blogs zou je dan bijvoorbeeld een professioneel zakelijk blogger (die ook nog eens beredeneert vanuit communicatie en marketing) voor kunnen inhuren. Die wordt dan dus feitelijk de ‘Ghostwriter’.
Willen de medewerkers zélf de blogs schrijven?
Prima. Er zijn 5 blogvormen die het de beginnende blogger makkelijker maken te starten met schrijven.
De voordelen:
- Door die blogs te publiceren laat je – als bedrijf – zien dat er een brede relevante expertise aanwezig is in de organisatie.
Dat vinden klanten (en potentiële klanten) fijn!
Want, kennis is macht!
En, kennis betekent ook dat er (voor de klant!) een groot oplossend vermogen beschikbaar is.
- De medewerkers worden meer ‘eigenaar’ van hun kennisprofilering voor het bedrijf.
Daarmee wordt op een positieve wijze een stukje verantwoordelijkheid gedelegeerd. Dat vinden mensen leuk.
Dus, de kans is groter dat ze dit dan ook willen delen.
- Er ontstaan haakjes voor de vervolggesprekken.
Hoe leuk (en waardevol!) is het als deze medewerker op een gegeven moment in gesprek is met een klant, bijvoorbeeld op een beurs. Of, aan de telefoon. En: dat de klant dan zegt: “Leuk dat blog van je! Ik heb het gelezen van de week! Ik heb weer wat geleerd!”
Het is meteen de kans om dan over de inhoud een vervolg aan dat blog te geven door er verder over te kletsen. Klantenbinding dus!
- De blogs zijn ook een mooie aanvulling op het smoelenboek op de site.
Je kunt dus mooie interne links bouwen op de website.
- Het publiceren van deze zogenoemde medewerker-gebonden-blogs is vanzelfsprekend ook goed voor de profilering van de medewerkers zelf.
Goed, als werkgever zit je er niet op te wachten dat een medewerker ooit wordt ‘weggekaapt’ door een concurrent.
En, je wilt ook niet dat een goede medewerker plots uit de organisatie vertrekt, maar… tegelijkertijd is het ook je verantwoordelijkheid – als werkgever – om jouw eigen mensen altijd alle kansen op verdere ontplooiing te blijven bieden.
Als medewerkers hun eigen expertise – met hun eigen invalshoeken – weten te presenteren, is dat ook gewoon goed voor hun eigen persoonlijke marktwaarde. Ergo: ze willen die expertise dan ook graag delen. Dus, voordeel voor het bedrijf.
Kortom, aan de slag dus!
Op weg naar meer eigen likes en shares!
En daarmee dus op weg naar een positieve profilering, de juiste klanten, meer omzet én strategische bedrijfsgroei.
Zo ingewikkeld hoeven marketing en communicatie helemaal niet te zijn!
Leestip: De marketing- en communicatietrends voor het MKB in 2022 |
Een keertje hierover sparren?
Of, nieuwsgierig naar andere suggesties met betrekking tot bijvoorbeeld uw content?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.